طرز تهیه قلیه ماهی

دستور پخت

GH - طرز تهیه قلیه ماهیطرز تهیه قلیه ماهی

مرحله اول
برای تهیه قلیه ماهی خوشمزه و مخصوص ابتدا قطعات ماهی را تمیز می کنیم سپس روی دو سمت ماهی ها مقداری نمک و فلفل سیاه می ریزیم و آنها را کنار می گذاریم. در ادامه گشنیز و شنبلیله را پس از پاک کردن می شوییم.
مرحله دوم
سپس آبکشی می کنیم، در ادامه گشنیز و شنبلیله را به صورت ساطوری ریز خرد می کنیم و کنار می گذاریم. در این مرحله پیاز را به صورت نگینی خرد می کنیم و به همراه مقداری روغن در یک قابلمه مناسب تفت می دهیم تا پیاز نرم و شفاف شود.
مرحله سوم
در این مرحله مقداری زردچوبه به قابلمه اضافه می کنیم و مجددا تفت می دهیم تا پیاز و زردچوبه یکدست شوند. در ادامه سیرها را به صورت خیلی ریز خرد کرده و به پیاز اضافه می کنیم. سیر را خیلی زیاد نباید تفت داد چون سریع می سوزد.
مرحله چهارم
پس از اینکه سیر هم کمی تفت دادیم گشنیز و شنبلیله خرد شده را اضافه می کنیم و خوب سرخ می کنیم تا رنگشان کمی تغییر کند و تیره تر شود. در ادامه سبزیجات را خوب تفت می دهیم تا آب بیندازند و آبشان تبخیر شود.
مرحله پنجم
در این مرحله نصف لیوان آب جوش به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم سبزیجات به طور کامل پخته شوند. در ادامه پس از ۱۵ دقیقه تمرهندی را با ۱ لیوان آب مخلوط می کنیم تا رقیق شود، سپس آنرا به طور کامل صاف می کنیم.
مرحله ششم
در این مرحله تمرهندی را به همراه ۲ لیوان آب جوش دیگر به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم خورش با حرارت ملایم جا بیفتد. در صورتی که تمرهندی در دسترس ندارید می توانید از رب انار ترش هم برای تهیه این خورش استفاده کنید.
مرحله هفتم
در ۳۰ دقیقه پایانی پخت قلیه ماهی ، قطعات ماهی را با مقداری روغن تفت می دهیم تا حالت ظاهری خود را حفظ کنند سپس به خورش اضافه می کنیم. پس از اینکه خورش روغن انداخت و جا افتاد آنرا به همراه برنج سرو می کنیم.

دیدگاه‌ها ۰

*
*