طرز تهیه پودینی غذای محلی قشمی

.jpg - طرز تهیه پودینی غذای محلی قشمی

کسانی که به استان هرمزگان و جنوب کشور علی الخصوص جزیره قشم سفر می کنند ، احتمالا در اکثر رستوران های قشم از جمله رستورن های بومی و محلی با پودینی کوسه آشنا شده و آن را امتحان کرده اند .

پودینی یکی از غذاهای محلی استان هرمزگان و در واقع غذای محلی جزیره قشم است که با کوسه ماهی یا سفره ماهی تهیه می شود و طعم متفاوت و بی نظیری نسبت به سایر غذاهای دریایی دارد .

از آنجایی که برای تهیه پودینی ، گوشت کوسه را از استخوان کاملا جدا می کنند ، خوردن آن بسیار راحت بوده و هیچ دردسری ندارد . برای تهیه پودینی علاوه بر کوسه ماهی ، ماهی شیر ، ماهی هوور(تن) و ماهی ساردین نیز می توانیم استفاده کنیم .با ما همراه باشید تا با طرز تهیه پودینی کوسه اصیل جنوبی و قشمی آشنا شویم .
106119large 300x200 - طرز تهیه پودینی غذای محلی قشمی
مواد لازم برای ۴ نفر :
فیله ماهی کولی(کوسه) ۵۰۰ گرم
سیر رنده شده ۱ قاشق غذاخوری
پیاز رنده شده ۱ عدد
گیشنیز و شنبلیه خرد شده ۵۰۰ گرم
پودر لیمو عمانی ۱ قاشق چایخوری
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری و نصف
ادویه مخصوص ماهی ۱ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه و قرمز به مقدار لازم
نمک، زردچوبه به مقدار لازم
مراحل طرز تهیه پودینی کوسه :
۱) ابتدا کوسه ماهی یا ماهی دلخواه دیگر را تکه تکه مى‌کنیم و با پوست در آب نمک و زرد چوبه مى‌ جوشانیم تا کاملاً پخته شود.بعد از پخته شدن ، پوست و استخوان آن به راحتى کنده مى‌ شود، پوست آن را جدا کرده و گوشت آن را ریش ریش می کنیم . از آنجایی که اگر گوشت کوسه ماهی آب داشته باشد بو می دهد ، گوشت پخته شده را کاملاً له مى‌ کنیم و آن را مى‌ فشاریم تا آب آن گرفته شود و ماهى له شده خشک شود .

۲) در این مرحله ، روغن را در تابه میریزیم ، پس از داغ شدن پیاز و سیر رنده شده را اضافه می کنیم و خوب سرخ میکنیم تا طلایی رنگ شود .

۳) در تابه دیگری سبزی های گیشنیز و شنبلیله را خوب سرخ میکنیم ( مراقب باشیم که سبزی نسوزد چون طعم تلخی پیدا می کند). پس از سرخ شدن سبزی ، سبزی را به پیاز و سیر اضافه می کنیم .

۴) به مواد، فلفل، پودر لیمو عمانی و زردچوبه اضافه میکنیم و خوب تفت می دهیم . حرارت را کم کرده و درب ماهیتابه را به مدت ۵ دقیقه می بندیم.

۵) سپس کوسه ماهی ریش ریش شده را به مواد اضافه می کنیم و خوب مخلوط می کنیم . سپس نمک را اضافه کرده و خوب تفت می دهیم. رب گوجه را با کمی روغن روی حرارت ملایم ۲ تا ۳ دقیقه تفت می دهیم و به ماهی اضافه می کنیم در ماهیتابه را می بندیم پس از ۱۰ دقیقه حرارت را خاموش می کنیم. پودینی را در در ظرف می ریزیم و می تونیم آن را با فلفل سبز یا گوجه فرنگی تزیین کنیم .

این روش طرز پخت پودینی براى تهیه پودینى سفره ماهى هم استفاده شود.

خب پودینی شما آماده است ، پودینی را می توان هم با نان و هم با برنج سرو کرد ، نوش جان.

دیدگاه‌ها ۰

*
*

citycons-bag کارایی بهتر در اپلیکیشن دانلود برنامه